torsdag 27 juli 2017

I FINALLY GOT ONE...

I februari skrev jag här på bloggen om min önskan att hitta ett sådant här porslinshuvud, och nu så har jag gjort det!

Eller egentligen så var det Magnus som hittade det när vi var på den stora loppisen 
Brocante du Jas des Roberts i Grimaud.

Den var ju så stor och det var så varmt, så ibland gick vi åt olika håll, eller så höll sig Magnus i skuggan...

Han hade iallafall fått i uppgift att hålla ögonen öppna inför ett sådant här huvud.

Helt plötsligt så ropar han på mig att han hade hittat ett!

Och visst hade han det, precis ett sådant som jag bloggat om, storleksmässigt och allt.

Men även om detta var en loppis så var prislappen för detta stora huvud alldeles för mycket för vad jag tyckte var skäligt.

Men...

Lite snett bredvid det stora huvudet, bakom ett fat stod detta i modell mindre!

Huvudet kan också användas som bläckhorn, då du kan plocka bort den lilla porslinsknoppen som sitter mitt fram, och fylla på med bläck.

Tycker att dessa huvuden är så läckra och intressanta.

Phrenology Head som dom kallas för kommer ifrån ordet Frenologi, som i sin tur kommer ifrån grekiskan, och som handlar om sinnet och själsförmögenheter.

Frenologi är läran om att själsegenskaper är lokaliserade vid vissa organ samt att man kan utläsa dessa egenskaper på kraniets utsida.

I slutet av 1700-talet uppträdde den tyske läkaren Franz Joseph Gall med denna läran att olika själsförmögenheter och själsegenskaper är lokaliserade till olika delar av hjärnans yta.

Galls idé att indela hjärnan i områden motsvarande vissa egenskaper var visserligen helt tagen ur luften, men påminner ändå om den moderna synen på hjärnan med dess olika centra för olika sinnen.

Och på tal om alla sinnen, så använde jag i detta fall mitt "vill-ha-sinne", och sedan mitt "jag-slår-till-sinne", för att slutligen låta Magnus få använda sitt "jag-betalar-sinne"...😉













Foto: Zimmer's alla rum...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar