torsdag 30 november 2017

SWEET AS GINGERBREAD...

Man får försöka hitta på någonting att fördriva tiden med när man går hemma och är sjuk.

Så jag kokade kola!

Så himla enkelt när man har en termometer, bara att sätta den på 124 grader, medelvärme på plattan och sen sköter den sig själv till dessa grader är nådda.

Brukar koka citronkola, men jag hade ingen citron hemma, så det fick bli pepparkakskola för första gången, men absolut inte den sista...
Så otroligt goda!

När smeten är färdig så häller jag den i en oljad och avlång brödform, sen in i kylen för att stelna.

Sen trycker man bara ut den stora kolabiten på en skärbräda, för att sedan dela den i mindre och tuggvänliga bitar.

Så enkelt det med!


PEPPARKAKSKOLA

100 g smör
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
2 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker
2 tsk pepparkakskrydda

GÖR SÅ HÄR:

Smält smöret i en kastrull. Häll sedan i alla övriga ingredienserna.
Låt allt koka upp och sänk sedan till medelvärme och koka tills temperaturen är uppe på 124 grader. 

Häll smeten i en oljad brödform och ställ i kylen för att stelna. 

Tryck ut kolan ur formen och gör mindre kolor som du slår in i smörpapper.

Förvara gärna dom färdiga kolorna i kylen.

Det fina smörpappret som jag slår in kolorna med har jag köpt hos Leila's General Store, och du hittar dom enkelt här.
Den fina trälådan är ett av mina älskade fynd som jag har gjort på Hell's Kitchen Flea Market i New York.







Foto: Zimmer's alla rum...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar